Nu påbörjas hyresförhandlingarna

Nu påbörjas hyresförhandlingarna

Vi är medlem i branschorganisationen Fastighetsägarna som årligen förhandlar din
hyra med Hyresgästföreningen. Nu påbörjar vi förhandlingarna inför 2025 års hyror.
Kanske funderar du på hur detta går till? Här kommer svar på några vanliga frågor vi brukar
få.
Varför höjs hyran varje år?
Hyran ska täcka alla kostnader som uppstår för att
äga och sköta om huset som du bor i, till exempel
kostnader för räntor, renovering, städning, personal,
sophämtning, el och vatten. Det senaste året har
kostnaderna ökat markant. God förvaltning, skötsel
och trygghet i våra bostadsområden är avgörande för
att vi ska trivas i våra hem. Därför behöver även hyran
höjas för att din hyresvärd framöver ska kunna
underhålla och ta hand om huset som du bor i.
Hur fungerar en förhandling?
Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna har uppdraget att förhandla hyrorna i ditt hus. Det finns lagar och regler som bestämmer hur det ska gå till. I år har
Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges
Allmännytta kommit överens om vilka faktorer som ska
ligga till grund för hyreshöjningen. Förhandlingen
börjar med att någon av oss inleder förhandlingarna
och presenterar ett förslag till höjning. Därefter pågår
förhandlingarna tills vi har kommit överens om ny hyra.
Då skrivs ett avtal om hyreshöjningen och från vilket
datum den gäller.
Vad händer om vi inte kommer överens?
Ibland går det fort att komma överens om ny hyra,
ibland tar det längre tid. Det finns numera en
möjlighet att använda sig av en tvistelösning som
infördes i början 2023. Förhoppningsvis gör det att
förhandlingarna inte drar ut på tiden och att du i god
tid före årsskiftet får besked om din nya hyra.
När får jag besked om min nya hyra?
När Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen
kommit överens om den nya hyran får du
information från oss. Vanligtvis
kommer informationen med din hyresavi

BEHÖVER DU HJÄLP?

Vi finns här för dig! Nedan ser du svaret på våra vanligaste frågor. 

Fel som uppstår kan anmälas via vår hemsida dygnet runt! Det går även bra att ringa till kontoret på tel. 0921 – 149 60.

Vid akuta fel efter kontorstid och under helger, ring Väktarskolan jour: 0921-149 72
Till akuta fel räknas till exempel: översvämning, fel på huvudsäkring eller större stock i avloppet.

Oavsett ditt behov så kan ni skicka in er intresseanmälan till oss så återkommer vi till er med de lediga lokaler eller lägenheter vi har tillgängliga just nu. Klicka här för att komma till intresseanmälan!

Har du frågor som rör ditt boende? Inflyttning, utflyttning eller frågor som rör din lägenhet? Läs mer under vår sida kundservice där vi samlat all information för dig! Klicka här för att komma till kundservice.

VILL DU GÖRA EN FELANMÄLAN?

Fel som uppstår kan anmälas via vår hemsida dygnet runt!